Intipati Dari Forum Integriti


5/12/2017.
Antara intipati dari Forum Integriti : Kejayaan Tanpa Integriti Adalah Kegagalan, anjuran @mpp_uitmns dan @peersuitms3 di PKP UiTM S3.

1. Tidak guna berjaya dalam keadaan menipu, bohong dan meniru dalam dewan peperiksaan, kerana akhirnya, kita akan menjadi orang yang malang dan sempit rezeki.

2. Untuk jadi orang berintegriti memang susah, kerana itulah amalan ke jalan yang benar.

3. Integriti kadangkala perlu dipaksa untuk dijadikan amalan, dan akhirnya menjadi kebiasaan. Jika ditinggalkan, kita akan berasa tidak selesa. Seperti solat, jika tidak diamalkan, kita akan rasa susah hati.

4. Mungkin kita pernah lihat dan dengar orang yang berjaya dalam peperiksaan, namun dengan menggunakan jalan yang salah seperti meniru dalam peperiksaan dan menggodam sistem hal ehwal akademik untuk menaikkan gred. Kemungkinan besar itu adalah nikmat istidraj yang Tuhan berikan, di mana Tuhan beri rezeki dalam keadaan murka mengakibatkan kita hanyut dengan rezeki, jauh dari perhatian Tuhan.

5. Gunakan ilmu yang ada pada diri. Percaya pada diri. Jika lupa dalam dewan peperiksaan, berselawatlah ke atas junjungan mulia dan berdoa pada Ilahi. Moga diberikan cahaya dan hidayah untuk menjawab peperiksaan.

6. Biar gagal peperiksaan jika tidak tahu, kerana itu lebih bermaruah daripada lulus dalam peperiksaan dengan cemerlang namun caranya dibenci Tuhan.

7. Meniru dan menipu dalam peperiksaan, mengakibatkan keberkatan hidup ditarik oleh Tuhan.

8. Hidup sentiasa punya pilihan. Pilihlah jalan yang baik. Supaya anak cucu kita nanti akan ikut jalan yang baik juga. Kalau kita dah biasa dengan meniru, jangan terkejut anak cucu kita pun buat benda yang sama.

9. Sebelum nak meniru, ingat muka mak ayah di rumah yang ingin melihat kita berjaya. Jangan kerana tindakan kita, muka kita terpampang di dada akhbar kerana cerita yang sedih dan kecewa.

Selamat menjalani minggu peperiksaan. Moga dipermudahkan segala urusan.

Sekian,

Azeem,
Panel II.

Catat Ulasan

0 Ulasan
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Top Post Ad

Below Post Ad

HTML/JavaScript